Monday 15 December 2014

Hari Kelima – 12/12/2014

Hari Kelima  – 12/12/2014
Jumaat

Hari ini merupakan hari terakhir dalam siri Kembara Padang-Bukit Tingg Sumatera Barat. Awal pagi aku telah bangun. Di bilik 520 aku menginap di Axana Hotel. Aku menunaikan solat. Selepas itu aku turun ke Lobby Hotel. Aku jumpa dengan Pak Supir iaitu Pak Aeral dan juga pembantunya Pak Rahmat. Seramai 4  orang daripada kami balik awal. Mereka menaiki pesawat pukul 8.30 pagi. Jadi oleh kerana nak mengelakkan jalan macet , maka mereka bertolak awal dari Axana Hotel. Bas yang dipandu oleh Pak Aerallah yang akan menghantar mereka berempat.

Hotel Axana di Padang

Sementara 11 orang lagi akan balik pukul 2.25 petang. Jadi aku mengucapkan terima kasih kepada Pak Aeral dan Pak Rahmat yang telah membantu kami sepanjang kembara 5D 4N. Semuga bertemu lagi di lain masa.

Sarapan pagi di Axana Hotel

Sarapan pagi

Di Restaurant Axana Hotel

Maka tinggalah kami 11 orang.  Jadi aku masih ada masa lagi. Aku meronda-ronda  sekitar  bandar Padang. Pagi itu aku pergi ke Hotel Bunda di Padang. Bertemu rakan aku yang datang dari Malaysia.  Selepas itu aku meneruskan rondaan ke Pasar di Padang. Di samping itu aku juga meronda di pesekitaran Axana Hotel. Misalnya berdekatan dengan Axana terdapat beberapa hotel lain seperti Hotel Bumi Minag dan juga Sekolah SMP Kota Padang. Di hadapan Axana terdapat Kantor Militeri. Situasi pagi itu menampakkan kesibokan.

Hotel Bunda di Padang

Apa yang aku perhatikan,  sekitar  Pasar Kota Padang, kebersihan kurang terjaga. Walaubagaimana pun rondaan aku tetap teruskan. Di Kota Padang di waktu pagi agak berlainan dengan di Bukit Tinggi.

Cuaca di sini agak panas. Mengikut kata Pak Pahmi, waktu tengahari, suhu boleh mencecah 38 darjah celcius. Sebab itulah di pantai padang, ketika waktu tengahari kurang dikunjungi  oleh pelancung mahupun penduduk tempatan.

Sebuah masjid di Kota Padang

Tepat pukul 7.00 pagi aku ke ruang restaurant  Axana Hotel untuk sarapan pagi. Kali ini banyaklah menu yang boleh dipilih. Misalnya nasi goreng, roti bakar, lontong, mee dan dalin-lain. Boleh makan dan bersantai sehingga pukul 10.00 pagi. Suasana di sini tenang. Aku dapati pengunjung tempatan amat kurang di hotel ini. Maklumlah , hotel ini bertaraf **** bintang. Aku booking hotel ini dengan harapan dapatlah penginapan yang agak selesa setelah penat dalam siri kembara jelajah Padang-Bukit Tinggi. Aku berada di restaurant sehingga pukul 9.00 pagi.

Urusan laguage di Bandara Minangkabau

Kami terpaksa berkumpul semula di Lobby Hotel pulul 11.30 pagi. Masa ni nak check out sebelum bertolak ke Bandara Minangkabau( bandara bererti bandar udara). Kalau di Malaysia ia dikenali lapangan terbang (airport). Tepat pukul 11.30 pagi bapak Pahmi telah menunggu kami di Lobby untuk urusan yang seterusnya.

Pak Pahmi membantu urusan lagguage

Seterusnya kami bertolak ke  Bandara Minangkabau, Padang. Pukul 12.00 tengahari kami sampai di sini. Kami check in. Kami membuat  pendaftaran untuk luggage, Kami dibantu oleh Pak Pahmi. Bayaran cukai Airport sebanyak Rp 100,000.00 dikenakan untuk setiap orang. Jadi kami kena bayar sebanyak Rp 1,100,000.00 untuk 11 orang. Pada masa ini memang terlalu ramai manusia   khususnya rakyat Malaysia untuk pulang ke KLIA2 setelah urusan bercuti selesai. Kami dapat melepasi semua urusan dan dapat berlepas pada pukul 1.30 tengahari. Penerbangan kami menggunakan AK404 berlepas 2.25 petang. Tapi kali ini agak lewat sedikit. Kami berlepas pukul 3.00 petang.

Kaunter pembayaran Cukai Airport

Tepat pukul 5.00 petang, kami selamat mendarat di KLIA 2. Di sini kami kena melalui check point iaitu imigeresen. Ada yang menggunakan  check secara manual dan ada juga yang menggunakan  check  pintu automatik. Aku gunakan pintu automatik. Alhamdulilah.... semuanya selamat.

Pesawat yang kami  naiki selamat mendarat

Balai Ketibaan

Mengambil bagasi

Kami ambil bagasi di ruang yang disediakan. Akhirnya kami ke tempat letak kenderaan. Sebenarnya aku letak kereta aku di  tempat letak kereta di KLIA2. Nah...... bayaran dikenakan RM222.00 untuk tempuh 5 hari. Nak keluar punya pasal, kenalah bayar.

Berehat sebentar sebelum ke parking kereta