Monday 15 December 2014

Hari Keempat – 11/12/2014 (Part 2)

Hari Keempat  – 11/12/2014 (Part 2)
Khamis

Air Terjun Lembah Anai

Kami sampai di sini pukul 4.00 petang. Kami turun dan terus menuju ke Air Terjun tersebut. Aku dapati memanglah tinggi air terjun ini. Ia menjadi tarikan para pelancung untuk datang ke sini.

Gerbang Air Terjun Lembah Anai

Jika anda  melewati jalur lintas Bukit Tinggi ke Padang maka anda akan melewati Lembah Anai. Lembah Anai terletak di Nagari Singgalang Kecamatan X Koto di jalan raya Padang-Bukittinggi. Lembah Anai terkenal dengan captionaktiviti pelancungan dengan air terjunnya. Air terjun yang berketinggian sekitar 35 meter ini, merupakan bagian dari aliran Sungai Batang Lurah Dalam dari Gunung Singgalang yang menuju daerah patahan Anai. Air terjun ini berada di bagian barat Cagar Alam Lembah Anai. Airnya sangat jernih mengalir menyusuri perbukitan menuju lereng dan mengalir terus melewati jalan yang berkelok-kelok dengan pemandangan yang indah. Di sebelah kanan dan kiri jalan anda dapat menyaksikan lembah dan bukit yang menghijau ditumbuhi aneka pohon. Di sepanjang jalan menuju Air Terjun Lembah Anai anda juga dapat menyaksikan monyet-monyet yang berkeliaran seakan-akan dengan senang hati menyambut kehadiran para pelancung  yang datang dari jauh. Bila kita  menempuhnya dari kota Padang ke Pelancungan  Air Terjun Lembah Anai ini, kita  akan masa selama kurang lebih satu jam perjalanan darat.

Kawasan pelancungan ini termasuk dalam kawasan konservasi lembah anai. Dengan lokasi yang di pinggir jalan sehingga banyak menyita penglihatan orang-orang yang melewatinya untuk sejenak mengunjunginya atau menengoknya.

Air Terjun Lembah Anai

Kita akan  dapat menikmati beberapa kemudahan  yang ada di wisatakawasan  air terjun Lembah Anai ini. Di tempat tersebut telah tersedia beberapa warung untuk anda beristirahat bagi  menikmati makanan serta minuman yang disediakan pastinya masakan khas dari Sumatera Barat. Selain itu kita juga dapat menikmati oleh-oleh atau makanan ringan khas Sumatera Barat.

Puntu ,asuk Air Terjun Lembah Anai

Untuk yang membawa kenderaan ke  air terjun lembah anai ini disediakan  tempat letak kenderaan yang cukup luas. Kita tidak perlu bimbang jika hendak  berkunjung kemudahan parking yang disediakan mencukupi. Kemudahan lain iaitu toilet bagi para pengunjung yang mau mandi dan lainnya.

Bergambar di Air Terjun Lembah Anai

Bagi anda yang tidak sempat mempersiapkan makanan pula tidak usah khawatir kerana di sepanjang warung makan terdapat aneka hidangan khas Padang. Untuk kenyamanan anda disini juga disediakan tempat letak kenderaan yang cukup luas selain itu juga terdapat kemudahan bilik  mandi. Banyak tersedia penginapan yang disewakan oleh penduduk setempat, harganya pun beraneka macam. Disewakan bagi anda yang berasal dari luar kota atau luar pulau. Namun jika anda ingin menginap di hotel yang berbintang anda dapat menginap di pusat Kota Padang atau Bukittinggi.

Aku menghabiskan masa di sini lebih kurnag 40 minit sahaja. Bukan apa, cuma nak ambil gambar dan merakam suasana  Lembah anai melalui video. Mengikut ceritanya sesiapa sahaja yang membasuh muka menggunakan air  terjun ini dikatakan dapat mengekekalkan awet muda. Sejauh mana kebenarnya, anda boleh cuba sendiri jika berkunjung ke tempat ini.

Untuk pengetahuan anda, di bahagian bawah pintu masuk, akan terdapat juru foto yang tidak diundang akan mengambil gambar anda tanpa kebenaran pun. Lepas itu, juru foto ni akan mencetak dan menjual kepada  kumpulan sasar. Berhati-hatilah jangan sampai  gambar anda diambil tanpa restu anda.

Padang Sumatera Barat

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke Padang. Perjalanan kali ini agak lancar. Keadaan  topografii adalah rata. Jalan  utama kami lalui untuk ke Padang.

Suasana Teluk Bayu di waktu petang

Bagi warga Kota Padang, pantai padang sering juga di sebut dengan TAPLAU ( TAPI LAUIK ), Pantai padang adalah salah satu tujuan pelancung  kalau ke Kota Padang. Tapi kalau malam hari di sini sangat ramai pe muda mudi nongkrong (duduk)  sambil menikmati jagung bakar atau pisang bakar. Kalau pada malam minggu pada di persimpang empat selalu ada atraksi mobil.
Pelabuhan Teluk Bayu di Padang

Perjalanan kami diteruskan ke Teluk Bayu Padang. Di sini terdapat sebuah pelabuhan yang dikenali  Pelabuhan Teluk Bayu. Pelabuhan ini tidak dibuka kepada pelancung. Jadi kami mengambil gambar di Teluk Bayu. Waktu petang sebegini memang ramai  penduduk tempatan berkumpul sambil memancing untuk  keperluan sendiri. Kami menghabiskan masa di sini selama 30 minit.

Sebuah taxi di Padang

Aku sempat juga melihat pemuda  Padang memancing ikan. Aku dapati tak banyak ikan yang diperolehi, Saiz ikan agak kecil. Di satu sudut yang lain terdapat penjaja menjual sate menggunakan spider (motosikal) Mereka bekerja bersungguh-sungguh bekerja untuk mendapatkan rezeki yang halal.
Penjual sate di Teluk Bayu

Aku diberi tahu, penduduk padang bukanlah terdiri daripada orang Minang semata-mata. Kebanyakan yang ada di sini adalah migran yang datang dengan tujuan untuk berniaga. Ramai penduduk dari luar dan menetap di Padang.

Jambatan Siti Nurbahayah

Kami meneruskan perjalanan dan singgah di Jambatan Siti Nurbahayah. Jambatn ini mempunyai kisal mitos yang tersendiri. Suasana di jambatan ini kelihatan nyaman. Kami sampai, hari mulai senja. Jadi di kiri kanan jambatan ini terdapat para penjaja menjual jagung bakar dan juga jagung rebus. Disediakan juga bangku untuk pelanggan duduk sambil makan makanan ringan. Kebanyakan pelanggan adalah terdiri daripada penduduk tempatan.

Jambatan Siti Nurbahyah

Rumah Makan Mama Rest

Jam menunjukkan pukul 7.30 malam. Apa lagi kemi meneruskan perjalanan ke Rumah Makan Mama Rest. Di sini hidangan dalam bentuk layan diri. Boleh ambil apa sahaja makanan tanpa had . Tapi tidak boleh dibawa keluar. Hanya makan di sini. Hidangan buffet katakan.Ada disediakan kemudahan  WiFi di Mama Rest. Kami cuba memanfaatkan kemudahan yang sedia ada untuk mengakses internet melalui smart phone. Aku tidak mencadangkan rumah makan Mama Rest sebagai persinggahan untuk makan. Tidak banyak pilihan walaupun dalam bentuk hidangan buffet. Bagi anda yang ingin ke Padang, cari lah rumah makan  yang lain.

Hotel Axana

Pandangan Hadapan  Axana Hotel

Pukul 8.30 malam barulah kami sampai di Hotel Axana, di Padang. Hotel ini bertaraf **** bintang. Aku difahamkan hotel ni adalah baru. Hotel ini sebenarnya menggantikan Hotel Ambachang yang telah runtuh satu ketika dahulu akibat kejadian gempa bumi. Ramai yang terkorban. Aku juga difahamkan, masih ada mayat yang tidak dijumpai di bawah hotel ini. Kami check in. Aku dapat bilik 520 yang bererti aku berada di tingkat 5, Di sini barulah kami merasakan puas hati menggunakan internet. WiFi yang disediakan cukup laju dan tidak seperti sebelum ini. Aku kepenatan dan tidur awal. Pukul 11.00 malam aku terus tidur sehingga pagi baru tersedar.